zondag 30 december 2012

Niet volgens plan

Daar lig ik dan: afdeling 3, kamer 6. Naast mij druppelt het infuus de fysiologische zoutoplossing in mijn arm. Uitdrogen is er niet bij!

Toch wel even iets anders dan gepland. Lekker naar de Harz, met de stoomtrein naar de top van de Brocken, mooie stadjes bezoeken en vooral lekker naar buiten met Hugo. Maarja, dat ging dus even niet door. Verplichte rust nu, in een ziekenhuisbed...

Ik geloof niet dat ik me ooit zo beroerd voelde als de nacht dat ik ziek werd. Ik heb eerder zo'n pijnaanval gehad, maar deze keer ging het gepaard met hyperventilatie. En dat ken ik niet! Het was me thuis wel door mijn hoofd geschoten, dus ik heb nog als een gek in een boterhamzakje zitten puffen. Ik hoorde echter dat er een hele tactiek zit achter het ademen in een zakje. Ik deed het niet goed.

Half 4 's nachts is echter ook niet het moment om je meer te gaan verdiepen in de techniek van het 'zakjepuffen'.

Dus, zoals Laurens het zo mooi beschreef, klonk ik als de stoomboot van Sinterklaas toen we besloten naar het ziekenhuis in Oldenzaal te rijden. In de auto benoemden we nog de mogelijkheid van een longontsteking. Hoe erg kun je ernaast zitten! Pijn is misleidend.

Uiteindelijk met 2 prikken, in beide benen één, vertrokken naar de eerste hulp in Enschede. Al mijn ingewanden zijn daar uitvoerig bestudeerd. Longfoto en een echo van alle ingewanden. En het is waar: echte schoonheid zit van binnen. Alle ingewanden waren schoon en mooi.

De dokter vandaag gaf echter toe dat ik niet zo heel echo-geniek ben, want waarschijnlijk zit er toch iets in de galblaas. Om er achter te komen of ik echt verstopte stenen in mijn galblaas heb, mag ik binnenkort terugkomen voor een endo-echoscopie. Gelukkig in slaap, want dat schijnt geen pretje te zijn. En als ze die dan vinden, dan een operatie om de galblaas te verwijderen. Die schijnt, net als je blinde darm, niet zo belangrijk te zijn.

Je zou toch eigenlijk verwachten dat ze dan ondertussen wel mensen zouden gaan kweken zonder deze 2 organen! Aan de andere kant, op deze manier heeft de dokter ook weer wat te doen, zo tussen kerst en oud en nieuw.

En nu? Nu lig ik hier, naast de infuuspaal. Op de Maag-darm-leverafdeling. Waar iedereen voor mijn gevoel net iets te lang op het toilet zit en er net iets teveel bussen luchtverfrisser verbruikt worden.

Gelukkig ligt er rechts naast mij een dienblad, met 2 beschuitjes. Hopelijk gaat dit ook helemaal goed, kan ik rustig de nacht door en morgen na de warme lunch naar huis. Zodat ik oudejaarsavond in ieder geval lekker op de bank kan vieren, thuis! Want dat is mijn voornemen voor het nieuwe jaar, thuis wakker worden!

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig is het onheil getraceerd, mogelijk toch oud-en-nieuw thuis. Oliebollen eten zit er zeker niet in...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb een oliebolverbod. Scheelt dat ik toch geen oliebolfan ben :p

      Verwijderen